Harley the Story

stories roffes raceway

Den anrika företaget Harley-Davidson Motorcycle föddes i den amerikanska staden Milwaukee, Wisconsin precis i början av förra seklet år 1903.

Till en början byggde Bill Harley och Arthur Walter Davidson en 1-cylindrig motorcykel enbart för egen användning. Motorcykeln i sig var väl byggd och de bestämde sig därför för att kränga den.

Byggandet av motorcyklar accelererade och ett par år senare, bestämt 1908, hade de byggt hela 154 stycken. Det var dags att steppa upp.

Strax därpå anslöt en man vid namn William Davidson och inte långt senare hade företaget vuxit med över 20 anställda och skaffat en helt ny fabrik.

Ny motor

Året därpå ansåg Bill Harley att det var dags att bygga in en nyare motor. Han tog saken i egna händer och lät konstruera en så kallad V Twin motor på 1000 kubikcentimeter med 7 hästkrafter. Detta kom senare att bli en av de främsta symbolerna för Harley-Davidson som märke.

År 1910 ritades Harley Davidssons logotyp. Denna tidlösa logotyp, som de flesta kännner igen, finns ovanligt nog kvar än idag.

Drygt ett år senare, 1911, tillverkades en ny motor vid namn F Head som stod kvar i hojarna ända i många år. Ungefär samma tid började Harley Davidson exportera motorcyklar världen över och framgången var såklart given.

Tack vara att den dubbla CAM motorn och bättre bromsar infördes i slutet av 20-talet möjliggjordes att motorcyklarna kunde nå hastigheter på över 133 km/h vilket på den tiden var i en klass för sig.

Under 1932 tillverkades den trehjuliga motorcykeln vid namn Service-Car. Detta fordon var inte bara ägnat för privatpersoner utan introducerad också för den amerikanska poliskåren.

När kriget kom

När det andra världskriget bröt ut fick Harley Davidson en unik chans. Produktionen av civila motorcyklar stoppades helt och företaget fokuserade istället all energi på konstruktion av militärfordon. När kriget nådde sitt slut återupptog företaget sin ordinarie produktion av motorcyklar för civilt bruk.

I slutet av 40-talet introducerades den så kallade Hydra-Glide, som med sina hydrauliska framgafflar var unik i sitt slag.

Det mörka 50-talet

50-talet var minst sagt ett mörkt decennium för Harley Davidson. Den brittiska motorcykeltillverkare Triumph blomstrade och välkända motorcyklar såsom BSA kunde plocka hela 40% av den totala marknaden. Detta mycket tack vare att sina motorcyklar var mindre i storlek, lättare i konstruktionen och ibland också snabbare i hastighet.

Britterna kunde glädjas åt ett fortsatt kraftigt övertag på marknaden ända fram tills de japanska motorcyklarna rullade ut på marknaden i 60-talets tidiga år.

De japanska hojarna

De japanska motorcyklarna hade till storleken små motorer men var enligt många också visuellt tilltalande. Dessa hojar uppmärksammades av en bred publik.

Harley Davidsons storhetstid stod på ruinens djupa brant när Japanska företag såsom Honda, Kawasaki och Suzuki på mycket kort tid lärde sig tillverka snabba motorcyklar på löpande band.

Harley var sugna på revansch och tog fram en helt ny motorcykel. Denna modell rönte gigantisk framgång och till följd av detta flyttade företaget sin fabrik till en över 400.000 kvadratmeter stor lokal i staden York. Resten är historia.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *